Projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Motławie” znalazł się pod numerem 7.2-8.2 na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VII - Transport przyjazny środowisku, Działanie 7.2 - Rozwój transportu morskiego.
Informacje ogólne o projekcie:
Tytuł Projektu: | Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Motławie |
Beneficjent: | Gdańsk – miasto na prawach powiatu |
Partner: | nie dotyczy |
Jednostka Realizująca Projekt: | Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska |
Umowa o dofinansowanie: |
nr POIS.07.02.00-00-023/12-00 z dnia 31 grudnia 2013 r. |
Całkowita wartość Projektu: | 27 471 213 zł |
Wydatki kwalifikowalne: | 27 357 418 zł |
Wydatki niekwalifikowalne: | 113 795 zł |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE: | 23 253 805 zł |
Poziom dofinansowania: | 85% (wydatków kwalifikowalnych) |
Źródło dofinansowania: | Fundusz Spójności |
Program: | Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 |
Oś priorytetowa: | VII. Transport przyjazny środowisku |
Działanie: | 7.2. Rozwój transportu morskiego |
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Rozwoju |
Instytucja Wdrażająca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 2011 - 2014 |
Spacerem po odbudowanych nabrzeżach Wyspy Spichrzów | ||
|
|
|
|
|
|
Zakres rzeczowy inwestycji obejmował odbudowę dwóch odcinków nabrzeży północnego cypla Wyspy Spichrzów:
- nabrzeże nr IX o długości 258,65 m - znajdujące się na zachodnim brzegu Wyspy Spichrzów do Mostu Zielonego,
Stan przed i w trakcie realizacji nabrzeża IX: | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- nabrzeże nr X o długości 325,64 m - znajdujące się na lewym brzegu rzeki Nowa Motława (naprzeciwko mariny Gdańsk) od Mostu Stągiewnego do nabrzeży Wyspy Spichrzów położonych naprzeciwko przystani Muzeum Morskiego (przy wejściu do mariny).
Stan przed i w trakcie realizacji nabrzeża X: | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele inwestycji:
- wzrost konkurencyjności Portu Gdańsk w regionie Morza Bałtyckiego;
- wzrost sprawności i bezpieczeństwa żeglugi na ujściowym odcinku Motławy, m.in. poprzez wyeliminowanie osuwania się zniszczonych fragmentów starego nabrzeża do wody, co umożliwi pogłębienie toru wodnego na Motławie;
- zwiększenie dostępności do obszarów Starego i Głównego Miasta od strony wody, co stwarza m.in. możliwość okazjonalnego cumowania niedużych jednostek pływających (w tym służb ratowniczych i porządkowych);
- przeciwdziałanie dekapitalizacji nabrzeży i eliminację zagrożenia katastrofami budowlanymi.
Inwestycja przyczyniła się do przywrócenia Gdańskowi charakterystycznego dla miast portowych sposobu życia związanego z wodą, a także do rozwoju dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego powiązanych z nadmorskim i nadrzecznym położeniem miasta.
Nabrzeże nr IX - przed i po zakończeniu realizacji | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nabrzeże nr X - przed i po zakończeniu realizacji | |
|
|
|
|
|
|
Realizację rzeczową projektu zakończono w lipcu 2014 roku. Rozliczenie Umowy o dofinansowanie nastąpiło 3 listopada 2015 roku (wpływ refundacji końcowej).
Projekt jest komplementarny z inwestycją Urzędu Morskiego w Gdyni pn. "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie", gdzie w zakres rzeczowy wchodziły:
- przebudowa kanału Płonie,
- remont nabrzeża Szyprów,
- pogłębienie toru wodnego na Martwej Wiśle,
- przebudowa nabrzeży Wiosny Ludów I-VI i Ołowianki na Motławie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013