Na boisku szkoły podstawowej nr 69 w Gdańsku od rana trwały "prace budowlane" - inżynierowie z gdańskiego oddziału Instytutu Energetyki instalowali specjalistyczną aparaturę do ekologicznego wytwarzania prądu. Dzięki niej uczniowie pod opieką pracowników instytutu wykonywać będą prognozy wytwórcze.
Rano pomysł po południu współpraca
- Pomysł współpracy z Instytutem Energetyki był spontaniczny i szybko nabrał realnych kształtów - opowiada Kamil Gajewski dyrektor szkoły nr 69 w Gdańsku. - Rano go opisałem, po południu poszedłem do mieszczącego się niedaleko naszej szkoły Instytutu Energetyki. Udało mi się trochę przypadkiem dostać do prezesa, bo skorzystałem z chwili, kiedy pani sekretarka wyszła z naczyniami do kuchni. To bardzo zajęty człowiek, niełatwo byłoby się z nim spotkać. Był zaskoczony, ale przyjaźnie nastawiony, ciepło mnie przyjął, wysłuchał i …zgodził się na współpracę i na to, że tak poważny projekt będzie realizowany w podstawówce.
Ten poważny projekt polega na zainstalowaniu na szkolnym boisku aparatury wytwórczej składającej się z panelu fotowoltaicznego i wiatraka, przy pomocy których zweryfikowana zostanie opracowana wcześniej przez uczniów prognoza wytwórcza. Do prowadzenia pomiarów zgłosiło się 15 uczniów z piątej i szóstej klasy. Pod okiem specjalistów z instytutu przygotowali najpierw prognozę wytwórczą, by potem przez dwa tygodnie porównać ją z wynikami odczytanymi z zamontowanej aparatury.
Pomiary nie tylko dla prymusów
- To jest coś zupełnie innego niż normalne lekcje - mówi Paula Bałdyga z szóstej klasy SP 69. - Świetna inicjatywa, żeby się uczyć przez praktykę. Na pewno dla mnie to będzie dobre przygotowanie do fizyki, którą będę miała za rok.
Uczniowie-badacze będą przez dwa tygodnie cztery razy dziennie mierzyć ilość wytworzonej energii, dane wprowadzać na tabletach do opracowanego wcześniej programu.
- Dzięki nauce przez doświadczenie uczniowie zyskają wiedzę na temat podstaw działania odnawialnych źródeł energii, sposobów ich wykorzystania do wytwarzania prądu, z którego korzystają na co dzień - mówi Jolanta Królikowska nauczyciel przyrody z SP nr 69 i koordynator projektu. - Dzięki temu na pewno bardziej świadomie spojrzą na ekologiczne metody wytwarzania energii elektrycznej, na ich zalety i ograniczenia.
Do badań - jak mówi dyrektor Gajewski - zgłosili się różni uczniowie. Nie tylko ci z najlepszymi ocenami, ale też tacy którym nie obca trója i dwója, ale dociekliwi, kreatywni, stawiający niewygodne często pytania.
Pionierzy z Zielonego Trójkąta
- Projekt prowadzony na terenie szkoły pozwala na przekazanie z jednej strony pełniejszej wiedzy, niż realizowane przez nas do tej pory działania edukacyjne na przykład podczas Bałtyckiego Festiwalu Nauki - mówi Hanna Maciejewska koordynator projektu z Instytutu Energetycznego w Gdańsku. - A z drugiej strony uczniowie mogą się zdecydowanie bardziej zaangażować w realizowane przedsięwzięcie. Współpraca ze szkołą jest dla instytutu nowością, a sam projekt jest dla nas projektem pionierskim.
Uczniowie wykorzystują w projekcie jeden z wariantów prognoz wytwórczych, czyli metody oszacowania wytworzonej w przyszłości przez określone źródła energii elektrycznej. Ich wariant to prognoza generacji OZE (Odnawialnych Źródeł Energii). Prognozy robi się z rozdzielczością godzinową, czyli oszacowuje się wartości wytworzonej energii np. na godzinę 12,13,14,15 itd. Dotyczą one m.in. elektrowni wiatrowych, fotowoltaicznych, wodnych i innych źródeł odnawialnych.
Warunkiem koniecznym do wytworzenia prognozy jest posiadanie wiedzy na temat warunków w miejscu, gdzie znajdują się nasze "źródła prądu" np. wiatru i liczby dni słonecznych. Prognozy są wykorzystywane do symulacji stanu pracy systemu elektroenergetycznego i celów ekonomicznych.
- Wierzę, że podana w tak atrakcyjny sposób wiedza zachęci uczniów do nauki - dodaje Kamil Gajewski. - Poznają prawa fizyki za pośrednictwem doświadczeń, które sami będą przeprowadzać. To skuteczny sposób na pokazanie że wiedza zdobywana w szkole przekłada się na nasze życie codzienne.