Zwycięzca przetargu na realizację tej inwestycji, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych "Intercor", rozpoczyna właśnie prace przygotowawcze związane z organizacją zaplecza budowy.
W ramach projektu wykonane zostaną cztery podpory kładki, na których zamontowane zostaną elementy konstrukcji kładki. Te trafią na plac budowy drogą wodną, na pontonach.
Inwestycja pochłonie blisko 7,7 mln złotych.
Kładka w okolicy ul. Grodzkiej powstaje, by skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką. Ma zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części Gdańska, zwłaszcza z rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów.
Pomost nad Motławą ma stanowić również nową trasę spacerową oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Obiekt ten ma również zaktywizować rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.
Zgodnie z planami kładka w sezonie letnim będzie otwierana i zamykana według z góry określonego grafiku czasowego, do którego powinien zostać dostosowany rozkład ruchu jachtów i statków. Rozwiązanie takie umożliwi zminimalizowanie czasu traconego na pełne otwarcie i zamknięcie kładki. Poza sezonem turystycznym czas wymaganego otwarcia kładki ulegnie znacznemu skróceniu. Poprawi to jej funkcjonalność zarówno dla turystów jak i mieszkańców Dolnego Miasta oraz zwiększy dostępność do centrum koncertowo-kongresowego na wyspie Ołowianka. W okresie październik – maj system otwierania kładki będzie otwierał się, najprawdopodobniej, na żądanie czyli bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką. |
Co konkretnie przewiduje projekt kładki na wyspę Ołowianka?
- budowę nowej zwodzonej kładki dla pieszych przez Motławę pomiędzy wyspą Ołowianką a historycznym nabrzeżem Głównego Miasta w rejonie dawnego Zamku Krzyżackiego,
- budowę budynku technicznego - sterowni do obsługi mostu po stronie wyspy Ołowianki,
- budowę koniecznych przyłączy niezbędnych do funkcjonowania kładki i budynku sterowni,
- zagospodarowanie niewielkich fragmentów obu nabrzeży w niezbędnym do funkcjonowania kładki zakresie,
- budowę oświetlenia zarówno kładki jak i rejonów wejść na nią po obu stronach rzeki,
- budowę systemu monitoringu,
- budowę nowej stacji trafo na terenie Filharmonii Bałtyckiej,
- budowę systemu odwodnienia projektowanej kładki i terenów przyległych,
- przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną
ZOBACZ, JAK KŁADKA MA WYGLĄDAĆ
Parametry techniczne obiektu:
- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m
Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut