Lekcje Przedsiębiorczości to edukacyjny projekt, którego celem jest propagowanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości wśród gimnazjalistów i licealistów. Lekcje oparte są na gamifikacji, wykorzystującej mechanizmy motywacyjne doskonale znane młodzieży z gier komputerowych. Dzięki temu uczestnicy projektu, prowadzonego przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, w łatwy i przyjemny sposób zgłębiają wiedzę z pomocą nauczyciela podczas zajęć w szkole oraz na specjalnej platformie internetowej.
W ciągu mijającego półrocza (szkolnego semestru) młodzież nie tylko dowiedziała się, czym jest przedsiębiorczość, jak prowadzi się firmę i jak się pisze biznesplan. Wymyślenie pomysłu na własny biznes, zaprezentowanie go i przekonanie jurorów do swojej idei było zadaniem gimnazjalistów podczas IV już finału Lekcji Przedsiębiorczości.
W czwartek 12 stycznia, w siedzibie STARTERA, 16 grup uczniów i uczennic z 10 gimnazjów z Gdańska i - po raz pierwszy - także z Gdyni, pokazało co potrafi.
Wśród prezentowanych przez absolwentów programu projektów znalazł się m.in. pomysł sprzedaży naturalnych kosmetyków. Projekt opracowały uczennice z Gimnazjum nr 11, które współpracowały z siecią popularnych aptek przy ocenie testowych kosmetyków.
Grupa z Gimnazjum nr 33 przedstawiła biznes „Sprzątanie na żądanie”: uczniowie zaprezentowali model biznesowy oparty na szybkim i tanim sprzątaniu mieszkań. A przedstawiciele Gimnazjum nr 28 zaprezentowali jury projekt budowy boiska szkolnego.
Jurorzy postanowili przyznać pierwsze miejsce uczennicom Gimnazjum nr 8 za projekt „HANDMADE Koło zainteresowań”. Dziewczyny produkują gliniane naczynia i chcą zachęcić innych do zajęcia się garncarstwem. Dlatego planują organizację warsztatów artystycznych dla osób w każdym wieku. Mają też już zamówienia na swoje pierwsze produkty. Zwyciężczynie otrzymały nagrodę główną w wysokości 1000 zł, która pozwoli im rozwinąć pomysł.
Pozostałe miejsca na podium zajęli przedstawiciele Gimnazjum Thinking Zone (II miejsce, pomysł dystrybucji boxów śniadaniowych w centrach biznesowych) oraz Gimnazjum nr 11 (III miejsce, za projekt sprzedaży naturalnych kosmetyków).
- Większość projektów przedstawia oddolne inicjatywy uczniów i uczennic, którzy chcą mieć wpływ na funkcjonowanie swoich szkół. Często ich projekty są bardzo dobrze przemyślane i zasługują na duże uznanie - przekonuje Karolina Rzepecka z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Prezentacje gimnazjalistów i modele biznesowe oceniło grono ekspertów i praktyków biznesu w składzie: Kinga Kuczyńska (GIP STARTER), Magdalena Kreft (Urząd Miejski w Gdańsku), Wojciech Dąbrowski (Stadion Energa Gdańsk), Michał Szewczyk (Trefl S.A.) i Marek Wolański (New Media House).
W finale udział wziął także Piotr Kowalczuk, z-ca prezydenta Gdańska ds. polityki społecznej, który podziękował przedsiębiorczym uczniom, a także opiekującym się nimi nauczycielom i dyrektorom szkół za wzięcie udziału w Lekcjach Przedsiębiorczości.
- Cieszy mnie ciągły rozwój projektu i uczestnictwo pierwszych przedstawicieli szkół gdyńskich - powiedział Piotr Kowalczuk.
W lutym rozpocznie się kolejna, specjalna edycja Lekcji Przedsiębiorczości, adresowana do dotychczasowych absolwentów programu. 130 gimnazjalistów będzie się uczyć biznesu na przykładzie działania Stadionu Energa Gdańsk, pozna specyfikę pracy w wielkim obiekcie sportowym i stworzy projekty usługowe dla gdańskiego stadionu.
Pierwsze Lekcje Przedsiębiorczości odbyły się w roku szkolnym 2014/15. Program od początku realizują Miasto Gdańsk i GIP STARTER. Gimnazjaliści realizują program w cyklu jednego semestru, licealiści zaś - w ciągu całego roku szkolnego. W “lekcjach” wzięło udział już ponad 1800 osób.
Czytaj także:
Wakacje nastoletnich biznesmenów, czyli Gdańsk Business Week