Przebudowa ulicy Marynarki Polskiej w Gdańsku, odcinek Reja - Wyzwolenia
I. Dane dotyczące Projektu (wg Umowy o dofinansowanie Projektu z dnia 26.04.2005 r.)
Beneficjent Projektu: | Gmina Miasta Gdańska |
Nr Projektu: | SPOT/2.2/2/04 |
Wartość całkowita projektu: | 46 557 633,50 PLN |
wartość dofinansowania z funduszy UE: | 32 370 222,80 PLN (75 % wydatków kwalifikowanych) |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego |
Program: | Sektorowy Program Operacyjny - Transport w lata 2004 - 2006 |
Działanie: | 2.2. Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu |
Okres realizacji: | 01.01.2004 - 31.12.2007 r. |
Jednostka realizująca Projekt: | Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku |
II. Charakterystyka Projektu
a. Zarys historyczny
|
|
|
|
|
Miasto Gdańsk położone jest w województwie pomorskim na przecięciu korytarzy transportowych, stanowiących rozszerzenie Transeuropejskiej Sieci Transportowej na kierunkach płn.-płd. (korytarz VI) i wsch.-zach. (korytarz IA). Ulica Marynarki Polskiej stanowi fragment drogi krajowej nr 1, wchodzącej w sferę oddziaływań korytarza VI.
Obszar oddziaływania Projektu stanowią tereny zlokalizowane po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz wcześniej niezainwestowane tereny miejskie, których dostępność komunikacyjna znacznie wzrosła po zakończeniu Projektu.
Wobec ogromnych kosztów budowy nowych tras obwodowych i ich połączeń z miejskim układem drogowym, a także czasu potrzebnego na ich realizację, ulica Marynarki Polskiej stanowi i stanowić będzie zasadnicze ogniwo funkcjonującego układu komunikacyjnego Gdańska. Obecnie jest to jedyny dojazd do intensywnie rozwijających się zachodnich terenów Portu Morskiego w Gdańsku. Oddziaływanie Projektu dotyczy również osiedli mieszkaniowych dzielnicy Nowy Port. Zły stan techniczny ulicy oraz nienormatywna nośność obiektów inżynierskich stanowiły istotne utrudnienie w utrzymaniu odpowiedniej obsługi komunikacyjnej i bezpieczeństwa uczestników ruchu.
b. Opis projektu
Przebudowa ulicy Marynarki Polskiej, w koordynacji z innymi inwestycjami na głównych korytarzach drogowych, przyczyniła się do osiągnięcia celu ogólnego projektu, którym było zwiększenie spójności transportowej Polski oraz polepszenie dostępności przestrzennej kraju w układzie Unii Europejskiej.
Projekt dotyczył kompleksowej przebudowy ulicy Marynarki Polskiej, będącej trasą dwujezdniową z torowiskiem tramwajowym usytuowanym w pasie dzielącym, na odcinku Reja - Wyzwolenia.
W ramach realizacji Projektu wykonano:
- przebudowę ulicy Marynarki Polskiej (na odcinku ponad 3 km.)
- przebudowę 7 skrzyżowań, gdzie wykonano przejścia dla pieszych i ruchu rowerowego z obniżonymi krawężnikami,
- przebudowę 2 obiektów mostowych
- nawierzchnie chodnikowe wraz ze zjazdami na jezdnię w miejscach przejść dla pieszych,
- przebudowę 10 przystanków tramwajowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa drogowego (bariery oddzielające przystanki tramwajowe od ulicy) i udogodnień dla osób niewidzących (ułożenie płyt chodnikowych z wypustkami).
Dzięki realizacji Projektu zostały osiągnięte następujące efekty:
- poprawa przejezdności przez Miasto,
- skrócenie czasu podróży na analizowanym odcinku,
- dostosowanie przebudowywanego odcinka ulicy do występującego obecnie i przewidywanego w przyszłości natężenia ruchu drogowego.
Zastosowane rozwiązania spowodowały wyrównanie szans w dostępie do infrastruktury technicznej dla wszystkich użytkowników drogi,
w szczególności dla osób niepełnosprawnych.
Poprawa płynności ruchu pojazdów przyczyniła się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń komunikacyjnych i ograniczenia poziomu hałasu.
Odczucia społeczne wskazują na pozytywną ocenę mieszkańców, którzy zwracają uwagę na poprawę komfortu podróżowania ulicą Marynarki Polskiej zarówno komunikacją zbiorową, jak
i indywidualną.
Projekt jest zakończony pod wględem rzeczowym i finansowym. Rozliczono również Umowę o dofinansowanie.
Pobierz: