Projekt: „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" znalazł się na 1 pozycji Listy indykatywnej projektów indywidualnych w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Działanie 6.4.
Informacje ogólne o Projekcie:
Tytuł projektu: | Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej. Etap I | |
Beneficjent: | Województwo Pomorskie | |
Partnerzy: | Województwo Warmińsko-Mazurskie, Gmina Braniewo, Gmina Miasto Braniewo, Gmina Cedry Wielkie, Gmina Miasto Elbląg, Gmina Miasta Gdańska, Gmina Miasta Krynica Morska, Miasto Malbork, Gmina Nowy Dwór Gdański, Gmina Stegna, Powiat Sztumski, Gmina Miejska Tczew, Gmina Tolkmicko, Gmina Sztutowo, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku (RZGW). |
|
Umowa o dofinansowanie: | nr POIG.06.04.00-00-009/10-00 z dnia 8 września 2010 r. Aneks nr 10 POIG.06.04.00-00-009/10-10 z dn. 30 grudnia 2014 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | 84 843 985,49 zł | |
Wydatki kwalifikowalne: | 81 725 184,34 zł | |
Wydatki niekwalifikowalne: | 3 118 801,15 zł | |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE: | 49 035 110,60 zł | |
Poziom dofinansowania: | 60% wydatków kwalifikowalnych | |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | |
Program: | Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 | |
Oś Priorytetowa: | VI. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym | |
Działanie: | 6.4. Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym | |
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (dawniej Ministerstwo Rozwoju) | |
Instytucja Wdrażająca: | Polska Organizacja Turystyczna | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 2010 r. – 2014 r. |
Celem projektu był rozwój turystyczno-kulturalny i gospodarczy, uatrakcyjnienie obszarów miejskich oraz zwiększenie bezpieczeństwa publicznego. Wykreowanie markowego produktu turystycznego, na który składają się oryginalna kompozycja dóbr turystycznych oraz usług, z których będzie można korzystać w trakcie pobytu na terenie Żuław i Zalewu Wiślanego.
Projekt „Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej. Etap I" pilotowany jest od 2005 roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Partnerami w projekcie są: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz gminy obu województw (w tym Gmina Miasta Gdańska) usytuowane na terenie Delty Wisły. Projektem został objęty obszar wodny Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Kanału Jagiellońskiego i inne.
W ramach projektu Gmina Miasta Gdańska zrealizowała zadanie "Budowa mostu zwodzonego nad śluzą w Przegalinie". Inwestycja umożliwiła wpływanie z rzeki Wisły na wody Martwej Wisły jednostek żaglowych o wysokich masztach. Budowa mostu otworzyła trasę Międzynarodowej Drogi Wodnej „E-70" od Amsterdamu do Kłajpedy.
Wizualizacja mostu - stan przed i po realizacji inwestycji.
|
|
Informacje ogólne o zadaniu Gminy Miasta Gdańska (GMG):
Tytuł zadania GMG: |
Budowa mostu zwodzonego nad śluzą w Przegalinie | |
Jednostka Realizująca zadanie GMG: | Gdański Zarząd Dróg i Zieleni (dawniej Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku) | |
Całkowita wartość zadania GMG: |
11 603 002,31 zł | |
Wydatki kwalifikowalne zadania GMG: | 11 603 002,31 zł | |
Wydatki niekwalifikowalne zadania GMG: | 0,00 zł | |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE zadania GMG: | 6 961 801,37 zł | |
Poziom dofinansowania zadania GMG: | 60% wydatków kwalifikowalnych | |
Okres realizacji rzeczowej zadania GMG: | 2009 r. – 2012 r. |
Zakres prac budowlanych obejmował:
- budowę mostu z przęsłem otwieranym wraz z przebudową dróg dojazdowych (ok. 450m),
- budowę instalacji niezbędnych do sterowania funkcją otwierania/zamykania przęsła zwodzonego oraz adaptację istniejącej wieży sterowniczej śluzy Przegalina na potrzeby obsługi mostu,
- budowę odwodnienia mostu z odprowadzeniem do przebudowywanego odwodnienia dojazdów,
- przebudowę istniejącego oświetlenia dojazdów,
- usunięcie kolizji z istniejącymi sieciami teletechnicznymi, energetycznymi i wodociągowymi.
Most zwodzony - parametry techniczne:
- długość całkowita obiektu – 50,36 m
- nośność obiektu – kl. A wg PN-85/S-10030
- ustrój niosący to jednoprzęsłowy ruszt stalowy, który stanowią cztery dźwigary główne i poprzecznice. Dźwigary główne zaprojektowano jako stalowe blachownice spawane o zmiennej wysokości. Rozstaw pomiędzy dźwigarami skrajnymi i wewnętrznymi wynosi 3,5 m, rozstaw dźwigarów wewnętrznych wynosi 4,2 m. Pas górny dźwigara stanowi płyta ortotropowa pomostu. Zaprojektowano poprzecznice przęsłowe o przekroju blachownicy oraz poprzecznice podporowe o przekroju skrzynkowym. Do jednej z poprzecznic pośrednich mocowany jest siłownik podnoszący i zamykający przęsło zwodzone. Podparcie przęsła na przyczółku północnym realizowane jest za pomocą dwóch łożysk. Podparcie przęsła na przyczółku południowym jest realizowane za pomocą 4 łożysk. Do podparcia ustroju niosącego zaprojektowano dwa przyczółki: północny i południowy. W przyczółku północnym projektuje się komory na lokalizację mechanizmów i przeciwwagi mostu. Posadowienie przyczółków na palach. Do podnoszenia przęseł zastosowano dwa cylindry hydrauliczne.
- elementy przekroju poprzecznego mostu:
- jezdnia o szerokości 8,7 m
- jednostronna (strona prawa) dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 2,0 m
- jednostronny (strona prawa) chodnik dla pieszych o szerokości 1,5 m
- spód konstrukcji mostu o rzędnej 9,60 m n. p. m. co zapewnia światło mostu zamkniętego nad poziom WWŻ równe 7,9 m
- otwieranie i zamykanie przęsła zwodzonego za pomocą siłowników hydraulicznych umieszczonych w komorze przyczółka północnego.
Podstawowe dane: | Jednostka: |
Wielkość: | ||
Wymiary przęsła: - długość przęsła od osi obrotu |
m | 18,70 | ||
- długość całkowita przęsła | m | 22,58 | ||
- szerokość | m | 14,70 | ||
Masa przęsła | t | 103,7 | ||
Masa przeciwwagi | t | 133 | ||
Kąt podnoszenia przęsła | deg. | 700 | ||
Czas otwierania/zamykania przęsła | s | 110 | ||
Moc napędu podstawowego | kW | 22 | ||
Ciśnienie maksymalne w układzie hydraulicznym | MPa | 28 | ||
Wydajność maksymalna pomp hydraulicznych | cm3 /obrót | 100 | ||
Pojemność cylindrów głównych | dm3 | 353 | ||
Moc napędu awaryjnego | kW | 4,0 | ||
Czas otwierania awaryjnego | min. | 10 |
Generalny Wykonawca: Mostostal Warszawa S.A.
Zadanie Gminy Miasta Gdańska „Budowa mostu zwodzonego nad śluzą w Przegalinie” jest zakończone pod względem rzeczowym i finansowym. Rozliczono również Umowę o dofinansowanie w części dotyczącej tego zadania.
Most w Przegalinie - stan przed i po realizacji inwestycji.
|
|
Ogólne informacje na stronach:
- Portal Funduszy Europejskich – www.funduszeeuropejskie.gov.pl
- Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka – www.poig.gov.pl
- Instytucja Zarządzająca – Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju – www.miir.gov.pl
- Instytucja Wdrażająca – Polska Organizacja Turystyczna – www.pot.gov.pl
- Samorząd Województwa Pomorskiego – www.pomorskie.eu
- Pętla Żuławska – www.petla-zulawska.pl
- Jednostka Realizująca zadanie Gminy Miasta Gdańska – Gdański Zarząd Dróg i Zieleni – www.gzdiz.gda.pl
Artykuły archiwalne:
- Zwodzony most w Przegalinie już za rok
- Budowa mostu zwodzonego w Przegalinie zbliża się do końca
- Montaż ruchomych elementów zwodzonego mostu w Przegalinie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013