Informacje ogólne o Projekcie
Tytuł projektu: |
Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego |
|
Beneficjent: | Gdańsk – miasto na prawach powiatu | |
Partner: | Nie dotyczy | |
Jednostka Realizująca Projekt: | Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o. | |
Umowa o dofinansowanie: | nr POIS.07.02.00-00-015/11-00 z dnia 29 czerwca 2012 r. Aneks 3 nr POIS.07.02.00-00-015/11-03 z dnia 26 października 2015 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | 1 412 875 082,00 zł | |
Wydatki kwalifikowalne: | 1 246 655 166,71 zł | |
Wydatki niekwalifikowalne: | 166 219 915,29 zł | |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE: |
1 059 656 891,70 zł | |
Poziom dofinansowania: | 85% wydatków kwalifikowalnych | |
Źródło dofinansowania: | Fundusz Spójności | |
Program: | Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 | |
Oś Priorytetowa: | VII. Transport przyjazny środowisku | |
Działanie: | 7.2. Rozwój transportu morskiego | |
Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Rozwoju | |
Instytucja Wdrażająca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 2011 r. – 2016 r. |
Trasa Słowackiego, jako niezbędny element układu drogowego miasta, była uwzględniana w dotychczasowych dokumentach planistycznych Gdańska, powstających na przestrzeni kilkudziesięciu lat.
W założeniach projektowych, Trasa Słowackiego o docelowej długości około 18 km, miała być realizowana etapami. Pierwszym, zakończonym w 2004 r., była budowa odcinka tzw. leśnego (odcinek od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wraz z węzłem Matarnia).
Kolejny etap stanowi zrealizowany przez miasto Projekt pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Celem Projektu było udrożnienie istniejącego układu komunikacyjnego miasta i zapewnienie sprawnego, a zarazem funkcjonalnego dojazdu do Portów (Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy i Portu Morskiego Gdańsk) oraz terenów inwestycyjnych.
Efekty realizacji Projektu:
1. Podniesienie jakości infrastruktury drogowej.
2. Zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności.
3. Poprawa powiązań z krajowymi i międzynarodowym układem transportowym.
Przedmiotem kluczowego dla miasta przedsięwzięcia infrastrukturalnego była budowa i przebudowa odcinków trasy na długości około 10,41 km. Projekt został podzielony na cztery zadania:
- Zadanie I – odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
- Zadanie II – odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
- Zadanie III – odcinek od al. gen. J. Hallera – Węzeł Marynarki Polskiej
- Zadanie IV – odcinek od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu
Zadanie I - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
Zadanie obejmowało:
- przebudowę istniejącej jezdni ul. Słowackiego i budowę drugiej jezdni na odcinku od Portu Lotniczego Gdańsk do ul. Spadochroniarzy; na odcinku o długości 1,4 km droga przebiega po nowej trasie,
- przebudowę przejazdu kolejowego ul. Nowa Słowackiego z linią kolejową nr 235 wraz z przebudową torów kolejowych,
- budowę i przebudowę chodników dla pieszych oraz ścieżek rowerowych (ścieżki o dł. ok. 3,0 km), budowę ekranów dźwiękochłonnych,
- budowę infrastruktury technicznej m.in. w zakresie: odwodnienia, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej, kanalizacji teletechnicznej,
- budowę obiektów małej architektury i urządzenie zieleni.
Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania I - maj 2013 r.
|
|
|
Długość: | 2,77 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu) |
Termin realizacji: | III 2011 - XI 2011 |
Wykonawca: | WAKOZ Sp. z o.o. |
Data podpisania umowy z Wykonawcą: | 11 marca 2011 r. |
Koszt robót budowlanych: | 31 526 850,42 zł |
Zadanie II - od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
Zadanie obejmowało:
- budowę Trasy Nowa Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej,
- budowę estakady nad al. Grunwaldzką o długości ok. 126 metrów,
- budowę trzech tuneli dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy Słowackiego z ulicami: Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego,
- budowę nowego wiaduktu nad torami PKP o długości 97,5 m,
- przebudowę odcinków bocznych ulic,
- budowę skrzyżowania z wyspą centralną na skrzyżowaniu ulic: Partyzantów – Nowa Słowackiego – Chrzanowskiego,
- przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.
Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania II - maj 2013 r.
|
|
|
Długość: | 3,12 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu) |
Termin realizacji: | III 2011 - XII 2012 |
Wykonawca: | Obrascon Huarte Lain S.A. |
Data podpisania umowy z Wykonawcą: | 11 marca 2011 r. |
Koszt robót budowlanych: | 158 136 974,48 zł |
Zadanie III - od al. gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej
Zadanie obejmowało:
- budowę trasy od al. gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej,
- przebudowę skrzyżowania al. gen. J. Hallera z ul. Czarny Dwór na skrzyżowanie z wyspą centralną,
- budowę wiaduktu nad ul. Kochanowskiego, terenami kolejowymi oraz ul. Pokoleń Lechii Gdańsk, przy stadionie PGE Arena Gdańsk (WD-1),
- budowę węzła typu „harfa” w rejonie skrzyżowania Trasy z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę fragmentu ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
- budowę przejścia dla pieszych pod trasą, łączącego teren stadionu PGE ARENA Gdańsk z ul. Uczniowską,
- przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.
Wiadukt przy stadionie PGE Arena Gdańsk, zrealizowany w ramach III zadania Trasy Słowackiego
w Gdańsku został uznany przez kapitułę konkursu Związku Mostowców RP za "Dzieło Mostowe Roku 2013" w kategorii „Obiekt o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych dobrze wpisujący się w otoczenie”. Wiadukt WD-1 jest czteroprzęsłową konstrukcją, składającą się z trzech przęseł belkowych i przęsła łukowego o rozpiętości 120 m. Innowacyjność obiektu polega na użyciu unikalnych, przeplecionych dźwigarów łukowych, które podkreślają lekkość konstrukcji. Pomiędzy łukami znajdują się poprzeczki z rury o mniejszej średnicy. Nagrodzony obiekt ma długość 261 metrów, jest iluminowany. Stalowa konstrukcja łuku została wytworzona w Niemczech, a wygięta w Wielkiej Brytanii.
Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania III - maj 2013 r.
|
|
|
Długość: | 2,16 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu) |
Termin realizacji: | VIII 2011 - XII 2012 |
Wykonawca: | Budimex S.A. |
Data podpisania umowy z Wykonawcą: | 04 sierpnia 2011 r. |
Koszt robót budowlanych: | 134 208 375,27 zł |
Zadanie IV - od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu
Odcinek stanowi kontynuację zadania III (w obrębie stadionu PGE ARENA Gdańsk w dzielnicy Gdańsk Letnica), a kończy się przed węzłem „Ku Ujściu”, zrealizowanym w ramach oddzielnego przedsięwzięcia – Trasy Sucharskiego.
Zadanie obejmowało:
- budowę Trasy Słowackiego na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu,
- budowę Węzła Marynarki Polskiej z budową dużego ronda w poziomie terenu o średnicy zewnętrznej 130 m (na Węźle jest 7 obiektów inżynierskich, w tym 2 wiadukty drogowe, wiadukt tramwajowy, 2 wiadukty techniczne dla instalacji położonych wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej dla sieci podziemnej i 2 obiekty przeznaczone dla ruchu pieszo-rowerowego),
- budowę obiektu inżynierskiego o długości całkowitej 2159 m, w tym Tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1 377,5 m (tunel wykonywany metodą drążoną ma długość 1072,5 m),
- budowę ścieżek rowerowych o dł. ok. 1,3 km.
Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania IV - Oficjalne rozpoczęcie wiercenia pierwszej nitki tunelu – 29 maja 2013 r.
|
|
|
Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania IV - Oficjalne zakończenie wiercenia drugiej nitki tunelu – 09 czerwca 2014 r.
|
|
|
Długość: | 2,36 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu) |
Termin realizacji: | X 2011 - IV 2016 |
Wykonawca: | Konsorcjum OHL-PBG S.A. - PRG Metro; lider - Obrascon Huarte Lain S.A. |
Data podpisania umowy z Wykonawcą: | 14 października 2011 r. |
Koszt robót budowlanych: | 880 763 187,43 zł |
Tunel pod Martwą Wisłą
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, zrealizowana w ramach zadania IV Trasy Słowackiego, to gigantyczne przedsięwzięcie. Jest to pierwszy w Polsce tunel wykonany metodą drążoną przy pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych (grunty nawodnione). Obiekt jest nie tylko pierwszym podwodnym tunelem w kraju, ale także najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.
Maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową TBM przetransportowano do Gdańska. Tarcza wiercąca maszyny, której nadano imię pomorskiej księżniczki Damroki, ma średnicę 12,5 m, długość 91 m, masę całkowitą 2200 t. Obudowa tunelu wykonana jest z elementów prefabrykowanych.
Tunel składa się z dwóch korytarzy, z których każdy ma po dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Nitki tunelu są połączone ze sobą za pomocą siedmiu mini tuneli będących drogami ewakuacyjnymi. W najniższym miejscu tunel przebiega prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny" (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Wiercenie pierwszej, południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą (T2) rozpoczęto 29 maja 2013 r., a zakończono oficjalnie 30 listopada 2013 r. Drążenie rozpoczęło się po wschodniej stronie Martwej Wisły i po kilku miesiącach Damroka dotarła do zachodniego przyczółka tunelu.
2 marca 2014 r. rozpoczęto prace związane z drążeniem drugiej, północnej nitki tunelu (T1), a oficjalne zakończenie robót nastąpiło 9 czerwca 2014 r.
W roku 2015 wykonano prace związane z konstrukcją przejść poprzecznych (ewakuacyjnych), prowadzono roboty dotyczące konstrukcji jezdni wewnątrz obu rur tunelu, budowy kap chodnikowych i ścian odbojowych, prace przy budynkach technicznych oraz prace związane z wyposażaniem obiektu. W roku 2016 zakończono ostatecznie prace związane z wyposażeniem tunelu i Centrum Sterowania Ruchem oraz zagospodarowano teren wokół tunelu.
W dniu 21 kwietnia 2016 roku nastąpiło oficjalne zakończenie realizacji umowy z Wykonawcą. Państwowy Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił pozwolenia na użytkowanie w dniu 18 kwietnia 2016 r. 23 kwietnia 2016 r. w ramach Dnia Otwartego tunelu pod Martwą Wisłą po raz pierwszy mieszkańcy i zainteresowani, tj. rowerzyści, biegacze i piesi mogli przejść pod lustrem Martwej Wisły.
W dniu 24 kwietnia 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą został udostępniony do użytkowania kierowcom.
W tym samym roku tunel pod Martwą Wisłą otrzymał imię zmarłego metropolity gdańskiego abp. Tadeusza Gocłowskiego (decyzję podjęli radni Miasta Gdańska w dniu 30 czerwca 2016 r.). Uroczystość z okazji nadania tunelowi imienia arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego odbyła się w piątek 16 września 2016 r. przed wjazdem do tunelu.
Tunel jest integralną częścią układu drogowego, który tworzy autostrada A1, Obwodnica Południowa Gdańska i Trasa Sucharskiego. Dzięki niemu wjeżdżający do Gdańska od strony Warszawy mogą ominąć zatłoczone Śródmieście.
Zdjęcia Tunelu od strony Węzła Ku Ujściu (fot. 1,2) oraz Węzła Marynarki Polskiej (fot. 3) – listopad 2014 r.
|
|
|
Zdjęcia Tunelu pod Martwą Wisłą – wrzesień 2015 r.
|
|
|
|
|
|
Korzyści z realizacji Projektu pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”:
- zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu,
- usprawnienie powiązania komunikacyjnego Obwodnicy Trójmiejskiej z Wrzeszczem, Oliwą, Zaspą, Przymorzem, Brzeźnem i Nowym Portem,
- usprawnienie powiązania komunikacyjnego z Portem Lotniczym Gdańsk położonym w dzielnicy Rębiechowo,
- usprawnienie powiązań komunikacyjnych osiedli Niedźwiednik i Morena oraz istniejących i planowanych osiedli mieszkaniowych na tzw. "górnym" tarasie z podstawowym układem drogowym Gdańska,
- usprawnienie turystyczne ruchu komunikacyjnego na Pojezierze Kaszubskie,
- stworzenie nowego połączenia drogowego przez Martwą Wisłę mającego niezwykle istotne znaczenie dla dalszego rozwoju Gdańska
Instytucją Wdrażającą dla VII Priorytetu POIiŚ jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych:
http://www.cupt.gov.pl
Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: www.pois.gov.pl
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013