• Start
  • Wiadomości
  • Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego

Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego

23.03.2010
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
logo

Informacje ogólne o Projekcie

Tytuł projektu:

Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego

Beneficjent: Gdańsk – miasto na prawach powiatu
Partner: Nie dotyczy
Jednostka Realizująca Projekt: Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
Umowa o dofinansowanie: nr POIS.07.02.00-00-015/11-00 z dnia 29 czerwca 2012 r.
Aneks 3 nr POIS.07.02.00-00-015/11-03 z dnia 26 października 2015 r.
Całkowita wartość Projektu: 1 412 875 082,00 zł
Wydatki kwalifikowalne: 1 246 655 166,71 zł
Wydatki niekwalifikowalne:  166 219 915,29 zł

Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE:

1 059 656 891,70 zł
Poziom dofinansowania: 85% wydatków kwalifikowalnych
Źródło dofinansowania: Fundusz Spójności
Program: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013
Oś Priorytetowa: VII. Transport przyjazny środowisku
Działanie: 7.2. Rozwój transportu morskiego
Instytucja Zarządzająca: Ministerstwo Rozwoju
Instytucja Wdrażająca: Centrum Unijnych Projektów Transportowych
Okres realizacji rzeczowej projektu: 2011 r. – 2016 r.

 

Trasa Słowackiego, jako niezbędny element układu drogowego miasta, była uwzględniana w dotychczasowych dokumentach planistycznych Gdańska, powstających na przestrzeni kilkudziesięciu lat.
W założeniach projektowych, Trasa Słowackiego o docelowej długości około 18 km,  miała być realizowana etapami. Pierwszym, zakończonym w 2004 r., była budowa odcinka tzw. leśnego (odcinek od ul. Budowlanych do ul. Potokowej wraz z węzłem Matarnia).

Kolejny etap stanowi zrealizowany przez miasto Projekt pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Celem Projektu było udrożnienie istniejącego układu komunikacyjnego miasta i zapewnienie sprawnego, a zarazem funkcjonalnego dojazdu do Portów (Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy i Portu Morskiego Gdańsk) oraz terenów inwestycyjnych.

Efekty realizacji Projektu:
1. Podniesienie jakości infrastruktury drogowej.
2. Zwiększenie wewnątrzregionalnej spójności.
3. Poprawa powiązań z krajowymi i międzynarodowym układem transportowym.

Przedmiotem kluczowego dla miasta przedsięwzięcia infrastrukturalnego była budowa i przebudowa odcinków trasy na długości około 10,41 km. Projekt został podzielony na cztery zadania:

  • Zadanie I – odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych
  • Zadanie II – odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej
  • Zadanie III – odcinek od al. gen. J. Hallera – Węzeł Marynarki Polskiej
  • Zadanie IV – odcinek od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu
Przebieg Trasy Słowackiego
Przebieg Trasy Słowackiego
Źródło: DHV Polska Sp. z o.o.

Zadanie I - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych

Zadanie  obejmowało:

  • przebudowę istniejącej jezdni ul. Słowackiego i budowę drugiej jezdni na odcinku od Portu Lotniczego Gdańsk do ul. Spadochroniarzy; na odcinku o długości 1,4 km droga przebiega po nowej trasie,
  • przebudowę przejazdu kolejowego ul. Nowa Słowackiego z linią kolejową nr 235 wraz z przebudową torów kolejowych,
  • budowę i przebudowę chodników dla pieszych oraz ścieżek rowerowych (ścieżki o dł. ok. 3,0 km), budowę ekranów dźwiękochłonnych,
  • budowę infrastruktury technicznej m.in. w zakresie: odwodnienia, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej, kanalizacji teletechnicznej,
  • budowę obiektów małej architektury i urządzenie zieleni.

 Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania I - maj 2013 r.

Trasa Słowackiego - Zadanie I
Trasa Słowackiego - Zadanie I
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie I
Trasa Słowackiego - Zadanie I
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie I
Trasa Słowackiego - Zadanie I
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Długość: 2,77 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu)
Termin realizacji: III 2011 - XI 2011
Wykonawca: WAKOZ Sp. z o.o.
Data podpisania umowy z Wykonawcą: 11 marca 2011 r.
Koszt robót budowlanych: 31 526 850,42 zł

Zadanie II -  od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej

Zadanie obejmowało:

  • budowę Trasy Nowa Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej,
  • budowę estakady nad al. Grunwaldzką o długości ok. 126 metrów,
  • budowę trzech tuneli dla pieszych w rejonie skrzyżowań Trasy Słowackiego z ulicami: Reymonta, Obywatelskiej i Kilińskiego,
  • budowę nowego wiaduktu nad torami PKP o długości 97,5 m,
  • przebudowę odcinków bocznych ulic,
  • budowę skrzyżowania z wyspą centralną na skrzyżowaniu ulic: Partyzantów – Nowa Słowackiego – Chrzanowskiego,
  • przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.

 Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania II - maj 2013 r.

Trasa Słowackiego - Zadanie II
Trasa Słowackiego - Zadanie II
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie II
Trasa Słowackiego - Zadanie II
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie II
Trasa Słowackiego - Zadanie II
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Długość: 3,12 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu)
Termin realizacji: III 2011 - XII 2012
Wykonawca: Obrascon Huarte Lain S.A.
Data podpisania umowy z Wykonawcą: 11 marca 2011 r.
Koszt robót budowlanych: 158 136 974,48 zł
 

 Zadanie III -  od al. gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej

Zadanie obejmowało:

  • budowę trasy od al. gen. J. Hallera do Węzła Marynarki Polskiej,
  • przebudowę skrzyżowania al. gen. J. Hallera z ul. Czarny Dwór na skrzyżowanie z wyspą centralną,
  • budowę wiaduktu nad ul. Kochanowskiego, terenami kolejowymi oraz ul. Pokoleń Lechii Gdańsk, przy stadionie PGE Arena Gdańsk (WD-1),
  • budowę węzła typu „harfa” w rejonie skrzyżowania Trasy z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
  • budowę fragmentu ul. Pokoleń Lechii Gdańsk,
  • budowę przejścia dla pieszych pod trasą, łączącego teren stadionu PGE ARENA Gdańsk z ul. Uczniowską,
  • przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego.

Wiadukt przy stadionie PGE Arena Gdańsk, zrealizowany w ramach III zadania Trasy Słowackiego
w Gdańsku został uznany przez kapitułę konkursu Związku Mostowców RP za "Dzieło Mostowe Roku 2013" w kategorii „Obiekt o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych dobrze wpisujący się w otoczenie”. Wiadukt WD-1 jest czteroprzęsłową konstrukcją, składającą się z trzech przęseł belkowych i przęsła łukowego o rozpiętości 120 m. Innowacyjność obiektu polega na użyciu unikalnych, przeplecionych dźwigarów łukowych, które podkreślają lekkość konstrukcji. Pomiędzy łukami znajdują się poprzeczki z rury o mniejszej średnicy. Nagrodzony obiekt ma długość 261 metrów, jest iluminowany.  Stalowa konstrukcja łuku została wytworzona w Niemczech, a wygięta w Wielkiej Brytanii.

Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania III - maj 2013 r.

Trasa Słowackiego - Zadanie III
Trasa Słowackiego - Zadanie III
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie III
Trasa Słowackiego - Zadanie III
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Trasa Słowackiego - Zadanie III
Trasa Słowackiego - Zadanie III
Fot: BALTMEDIA Malwina Smętek
Długość: 2,16 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu)
Termin realizacji: VIII 2011 - XII 2012
Wykonawca: Budimex S.A.
Data podpisania umowy z Wykonawcą: 04 sierpnia 2011 r.
Koszt robót budowlanych: 134 208 375,27 zł

Zadanie IV - od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu

Odcinek stanowi kontynuację zadania III (w obrębie stadionu PGE ARENA Gdańsk w dzielnicy Gdańsk Letnica), a kończy się przed węzłem „Ku Ujściu”, zrealizowanym w ramach oddzielnego przedsięwzięcia – Trasy Sucharskiego.

Zadanie obejmowało:

  • budowę Trasy Słowackiego na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu,
  • budowę Węzła Marynarki Polskiej z budową dużego ronda w poziomie terenu o średnicy zewnętrznej 130 m (na Węźle jest 7 obiektów inżynierskich, w tym 2 wiadukty drogowe, wiadukt tramwajowy, 2 wiadukty techniczne dla instalacji położonych wzdłuż ulicy Marynarki Polskiej dla sieci podziemnej i 2 obiekty przeznaczone dla ruchu pieszo-rowerowego),
  • budowę obiektu inżynierskiego o długości całkowitej 2159 m, w tym Tunelu pod Martwą Wisłą o długości 1 377,5 m (tunel wykonywany metodą drążoną ma długość 1072,5 m),
  • budowę ścieżek rowerowych  o dł. ok. 1,3 km.

 Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania IV - Oficjalne rozpoczęcie wiercenia pierwszej nitki tunelu – 29 maja 2013 r.

Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada

Zdjęcia z miejsca realizacji Zadania IV - Oficjalne zakończenie wiercenia drugiej nitki tunelu – 09 czerwca 2014 r.

Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Trasa Słowackiego - Zadanie IV
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Długość: 2,36 km (droga dwujezdniowa po dwa pasy ruchu)
Termin realizacji: X 2011 - IV 2016
Wykonawca: Konsorcjum OHL-PBG S.A. - PRG Metro; lider - Obrascon Huarte Lain S.A.
Data podpisania umowy z Wykonawcą: 14 października 2011 r.
Koszt robót budowlanych: 880 763 187,43 zł

Tunel pod Martwą Wisłą

Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, zrealizowana w ramach zadania IV Trasy Słowackiego, to gigantyczne przedsięwzięcie. Jest to pierwszy w Polsce tunel wykonany metodą drążoną przy pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine) w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych (grunty nawodnione). Obiekt jest nie tylko pierwszym podwodnym tunelem w kraju, ale także najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.

Maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową TBM przetransportowano do Gdańska. Tarcza wiercąca maszyny, której nadano imię pomorskiej księżniczki Damroki, ma średnicę 12,5 m, długość 91 m, masę całkowitą 2200 t. Obudowa tunelu wykonana jest z elementów prefabrykowanych.

Tunel składa się z dwóch korytarzy, z których każdy ma po dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Nitki tunelu są połączone ze sobą za pomocą siedmiu mini tuneli będących drogami ewakuacyjnymi. W najniższym miejscu tunel przebiega prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny" (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Wiercenie pierwszej, południowej nitki tunelu pod Martwą Wisłą (T2) rozpoczęto 29 maja 2013 r., a zakończono oficjalnie 30 listopada 2013 r. Drążenie rozpoczęło się po wschodniej stronie Martwej Wisły i po kilku miesiącach Damroka dotarła do zachodniego przyczółka tunelu.

2 marca 2014 r. rozpoczęto prace związane z drążeniem drugiej, północnej nitki tunelu (T1), a oficjalne zakończenie robót nastąpiło 9 czerwca 2014 r.

W roku 2015 wykonano prace związane z konstrukcją przejść poprzecznych (ewakuacyjnych), prowadzono roboty dotyczące konstrukcji jezdni wewnątrz obu rur tunelu, budowy kap chodnikowych i ścian odbojowych, prace przy budynkach technicznych oraz prace związane z wyposażaniem obiektu. W roku 2016 zakończono ostatecznie prace związane z wyposażeniem tunelu i Centrum Sterowania Ruchem oraz zagospodarowano teren wokół tunelu.

W dniu 21 kwietnia 2016 roku nastąpiło oficjalne zakończenie realizacji umowy z Wykonawcą. Państwowy Inspektor Nadzoru Budowlanego udzielił pozwolenia na użytkowanie  w dniu 18 kwietnia  2016 r. 23 kwietnia 2016 r. w ramach Dnia Otwartego tunelu pod Martwą Wisłą po raz pierwszy mieszkańcy i zainteresowani, tj. rowerzyści, biegacze i piesi mogli przejść pod lustrem Martwej Wisły.

W dniu 24 kwietnia 2016 roku tunel pod Martwą Wisłą został udostępniony do użytkowania kierowcom.

W tym samym roku tunel pod Martwą Wisłą otrzymał imię zmarłego metropolity gdańskiego abp. Tadeusza Gocłowskiego (decyzję podjęli radni Miasta Gdańska w dniu 30 czerwca 2016 r.). Uroczystość z okazji nadania tunelowi imienia arcybiskupa Tadeusza Gocłowskiego odbyła się w piątek 16 września 2016 r. przed wjazdem do tunelu.

Tunel jest integralną częścią układu drogowego, który tworzy autostrada A1, Obwodnica Południowa Gdańska i Trasa Sucharskiego. Dzięki niemu wjeżdżający do Gdańska od strony Warszawy mogą ominąć zatłoczone Śródmieście.

Zdjęcia Tunelu od strony Węzła Ku Ujściu (fot. 1,2) oraz Węzła Marynarki Polskiej (fot. 3) – listopad 2014 r.

Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Ku Ujściu
Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Ku Ujściu
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Ku Ujściu
Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Ku Ujściu
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada
Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej
Tunel pod Martwą Wisłą od strony Węzła Marynarki Polskiej
Fot. Wytwórnia Filmów KALINA Mateusz Jemioł, Tomasz Zasada

Zdjęcia Tunelu pod Martwą Wisłą – wrzesień 2015 r.

Tunel południowy - budowa ostatniego odcinka jezdni (widok w kierunku Węzła Ku Ujściu)
Tunel południowy - budowa ostatniego odcinka jezdni (widok w kierunku Węzła Ku Ujściu)
Fot. Dariusz Bernard
Tunel północny - najniższy punkt ok. 35 m poniżej lustra Martwej Wisły (widok w kierunku Węzła Ku Ujściu)
Tunel północny - najniższy punkt ok. 35 m poniżej lustra Martwej Wisły (widok w kierunku Węzła Ku Ujściu)
Fot. Dariusz Bernard
Pierwsze przejście poprzeczne pomiędzy tunelami (widok od strony tunelu północnego)
Pierwsze przejście poprzeczne pomiędzy tunelami (widok od strony tunelu północnego)
Fot. Dariusz Bernard
Tunel południowy - poziom jezdni i kanał techniczny
Tunel południowy - poziom jezdni i kanał techniczny
Fot. Dariusz Bernard
Wjazd do tunelu od Trasy Sucharskiego
Wjazd do tunelu od Trasy Sucharskiego
Fot. Dariusz Bernard
Betoniarka w tunelu północnym
Betoniarka w tunelu północnym
Fot. Dariusz Bernard

Korzyści z realizacji Projektu pn. „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego”:

  • zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu,
  • usprawnienie powiązania komunikacyjnego Obwodnicy Trójmiejskiej z Wrzeszczem, Oliwą, Zaspą, Przymorzem, Brzeźnem i Nowym Portem,
  • usprawnienie powiązania komunikacyjnego z Portem Lotniczym Gdańsk położonym w dzielnicy Rębiechowo,
  • usprawnienie powiązań komunikacyjnych osiedli Niedźwiednik i Morena oraz istniejących i planowanych osiedli mieszkaniowych na tzw. "górnym" tarasie z podstawowym układem drogowym Gdańska,
  • usprawnienie turystyczne ruchu komunikacyjnego na Pojezierze Kaszubskie,
  • stworzenie nowego połączenia drogowego przez Martwą Wisłę mającego niezwykle istotne znaczenie dla dalszego rozwoju Gdańska

Instytucją Wdrażającą dla VII Priorytetu POIiŚ jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych:
http://www.cupt.gov.pl

Główny serwis Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko:  www.pois.gov.pl


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013