Zrealizowanie inwestycji „Budowa ulicy Nowej Łódzkiej w Gdańsku” spowodowało poprawę warunków ruchu drogowego w południowych dzielnicach Miasta Gdańska. Dzięki unijnemu dofinansowaniu w diametralny sposób poprawiła się przejezdność dróg w rejonie osiedli położonych przy ulicach: Wilanowskiej, Łódzkiej, Warszawskiej, Jabłoniowej i Świętokrzyskiej, a także dostęp dla pieszych i rowerzystów do węzła integracyjnego „Nowa Łódzka”.
Informacje ogólne o Projekcie
Tytuł projektu: | Budowa ulicy Nowej Łódzkiej w Gdańsku | |
Beneficjent: | Gmina Miasta Gdańska | |
Partner: | Nie dotyczy | |
Jednostka Realizująca Projekt: | Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska | |
Umowa o dofinansowanie: | nr UDA-RPPM.04.01.00-00-008/09-00 z dnia 24 lutego 2010 r. Aneks nr 3 UDA-RPPM.04.01.00-00-008/09-03 z dnia 3 grudnia 2013 r. |
|
Całkowita wartość Projektu: | 70 829 188 zł | |
Wydatki kwalifikowalne: | 57 782 905 zł | |
Wydatki niekwalifikowalne: | 13 046 283 zł | |
Maksymalne dofinansowanie z funduszy UE: | 43 337 179 zł | |
Poziom dofinansowania: | 75% wydatków kwalifikowalnych | |
Źródło dofinansowania: | Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego | |
Program: | Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 | |
Oś Priorytetowa: | IV Regionalny system transportowy | |
Działanie: | 4.1 Rozwój regionalnej infrastruktury drogowej | |
Instytucja Zarządzająca: | Zarząd Województwa Pomorskiego | |
Okres realizacji rzeczowej projektu: | 2010 r. - 2013 r. |
Zdjęcia ulicy Nowej Łódzkiej - obecnie alei Vaclava Havla (kwiecień 2014 r.)
|
|
|
Wybudowana droga, która na mocy Uchwały Rady Miasta otrzymała nową nazwę Al. Vaclava Havla, została otwarta dla ruchu ulicznego w dniu 23 grudnia 2011 roku przez Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza.
Zakres inwestycji zrealizowany przez DRMG:
• przebudowa skrzyżowania ul. Warszawska – Nowa Łostowicka,
• budowa ul. Nowa Łódzka,
• budowa skrzyżowania ul. Nowa Łódzka – Nowa Warszawska (tzw. węzła „Nowa Warszawska”),
• przebudowa skrzyżowań z ul. Wilanowską – ul. Płocką,
• budowa skrzyżowania ul. Nowa Łódzka – ul. Nowa Świętokrzyska wraz ze skrzyżowaniem z nowobudowaną linią tramwajową – (tzw. węzeł „Świętokrzyska”),
• budowa obiektu inżynierskiego tj. przejazdu w Jarze Zakoniczyńskim,
• niezbędna przebudowa odcinka ul. Augustowskiej,
• budowa drogi technologicznej – dojazd do osadnika i separatora w rejonie zbiornika Augustowska,
• budowa elementów ochrony środowiska,
• chodniki, ścieżka rowerowa,
• uzbrojenie i urządzenie terenu oraz usunięcie wszystkich kolizji z istniejącym uzbrojeniem.
Zdjęcia ulicy Nowej Łódzkiej - stan przed i po zakończeniu realizacji
|
|
|
|
Inwestycja, początkowo dotyczyła budowy ulicy Nowej Łódzkiej jednakże wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców sąsiadujących z węzłem integracyjnym Nowa Łódzka osiedli, w ramach dodatkowego dofinansowania, inwestycję rozszerzono o kolejne zadania. Pierwsze obejmowało przebudowę ulicy Świętokrzyskiej, natomiast kolejne dotyczyły budowy ciągów pieszo - rowerowych łączących pobliskie osiedla z pętlą tramwajową przy ul. Świętokrzyskiej.
Ciągi pieszo – rowerowe (rozszerzenie projektu)
Efekty rozszerzenia projektu są widoczne w postaci skrócenia czasu przejazdu samochodem dla mieszkańców osiedli Gdańska Południe. W wyniku realizacji rozszerzenia projektu można zaobserwować zwiększony odsetek osób z osiedla Moje Marzenie oraz Spółdzielni Mieszkaniowej Południe, a także z okolic ul. Świętokrzyskiej wybierających transport publiczny – nowowybudowaną linię tramwajową dzięki powstaniu dogodnych dojść do węzła integracyjnego Nowa Łódzka.
Przebudowa ulicy Świętokrzyskiej związana była z koniecznością usprawnienia układu komunikacyjnego przy węźle integracyjnym Al. Vaclava Havla, a także z koniecznością zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej istniejących i planowanych obiektów znajdujących się przy ul. Świętokrzyskiej. Realizacja polegała na rozbudowie skrzyżowania oraz na poprawie stanu technicznego drogi - od skrzyżowania z ul. 11 Listopada do Al. V. Havla, na odcinku około 0,45 km. Głównym złożeniem przebudowy była poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu.
W ramach inwestycji wykonano:
- przebudowę ulicy Świętokrzyskiej (424,41 m),
- przebudowę ulicy Orląt Lwowskich (105,93 m),
- zjazdy oraz schody terenowe,
- ciągi pieszo – rowerowe,
- uzbrojenie i urządzenie terenu.
Zdjęcie przebudowanej ulicy Świętokrzyskiej.
Budowa ciągów pieszo-rowerowych obejmowała teren położony w rejonie ulic Świętokrzyskiej i Kampinoskiej wraz z przebiegającym pośrodku pasem drogowym ulicy Augustowskiej. Obszar objęty realizacją graniczy z ul. Kampionoską, z nieurządzonymi terenami przyległymi do ulicy Świętokrzyskiej oraz pętlą tramwajową i terenami dawnych ferm. W pobliżu ciągów znajduje się również zbiornik retencyjny na Potoku Oruńskim, a dalej osiedla Oruni Górnej (w rejonie ulic Bruskiego, Dywizji Wołyńskiej i Sosnkowskiego).
Zdjęcia ciągów pieszo rowerowych – stan po zakończeniu realizacji
|
|
|
|
Więcej informacji o Projekcie na stronie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska:
Podpisanie umowy na realizację zadania pn.: „Budowa ulicy Nowej Łódzkiej w Gdańsku w zakresie „Przebudowy ulicy Świętokrzyskiej”
Galeria z realizacji inwestycji:
galeria z dnia 15.02.2011
galeria z dnia 05.07.2011
galeria z dnia 21.09.2011
Projekt finansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007–2013